SMF 206 Starlight's blogg

Alla inlägg den 4 juli 2008

Av Anna - 4 juli 2008 20:59

Igår fick jag helt nytagna bilder på den lille eng. crested hanen från Jerona's som jag ska kolla på i Skivarp.
En otroligt fin hane tycker jag, som nu även fått namn, Jerona's Golden Star. Flyttar han hit, vilket är högst troligt, kommer han gå under namnet Johnny..... kan någon gissa varför?=P


Foto: Veronika Ståhl


Foto: Veronika Ståhl

Kolla bara vilket otroligt vackert huvud den lille har!;)

//Anna

Av Anna - 4 juli 2008 20:19

Jaha då var det länge sedan igen sen man skrev här. Har dock mycket bra anledningar till det då två av marsvinen här hemma har varit rättså dåliga. Den ena är dock frisk nu och mår toppen igen. Den andra är det inte bra med än, men vi kämpar vidare!

Först var det Naomi som blev dålig på tisdag förmiddag. Hon var helt frisk på måndag kväll, men sedan på tisdag morgon när jag gick upp för att kolla till dem, var Naomi väldigt vinglig på sina ben.
Tog och körde i henne lite kalk, då hon nu är inne i de tre sista veckorna av dräktigheten och det är oftast då de drabbas av kalkbrist.
Men sedan började hennes framben svullna och hon kunde nästan inte stå på sina små ben, och efter att ha pratat med andra uppfödare kom vi fram till att det måste vara c-vitaminbrist. Så snabbt ner i köket sprang jag och hämtade c-vitamin brustabletter. Gav henne 2st sådana och sen fick jag även lånat fortimel av en kompis.
Det tar ju sedan ett tag innan c-vitaminen börjar "verka", och Naomi blev riktigt dålig och kunde till slut inte stå och fick ont i kroppen.=(
Då trodde jag verkligen att jag skulle förlora henne, men hennes aptit var förvånansvärt god, så lite åt hon själv och sen hjälpe jag henne ner med lite.
Sen på onsdag förmiddag blev hon mycket mycket bättre!=) och sen dess har det bara gått uppåt. Nu är hon pigg och springer rundor i buren, och visar inga tecken alls på att må dåligt. Men usch så otäckt det var, har aldrig tidigare råkat ut för att marsvin som drabbats av c-vitaminbrist.
Även ungarna mår bra och sprallar fortfarande rundor inne i henne. Idag är det 15 dagar kvar till beräknad födsel.

Hur har nu Naomi fått c-vitamin brist? Jo, min teori är att gräs inte alls är så c-vitamin rikt som alla säger, eller så är det väldigt c-vitamin fattigt iår....
Marsvinen har nämnligen fått mycket gräs nu under en period, men de har även fått paprika för att jag var osäker på om marsvinen verkligen fick i sig tillräckligt med c-vitamin endast genom gräs.
Nu känner jag att jag fått mitt svar..... så nu får de vitkål och paprika igen som de i vanliga fall får och gräs endast som godis.

Blir troligen en kull på 4st ungar.... eller var tror ni?;)


Naomi på dräktighetsdygn 52.

Sen till det andra marsvinet som är sjukt. Det är den lilla self honan i Namis kull som fått en otäck böld under sitt ena öga.
Upptäckte i söndags att hon fått en lite bula under ögat, och har sen hållt koll på den för att se vad det skulle bli av det. Igår i värmen hade den växt massor, och man såg tydligt att det var en varböld. Försökte ett antal gånger att få hål på den, med det kom inte ut något.
Men idag hade den beslutat sig för att spricka, och givetvis in i ögat.=( Så nu äter hon bactrim sedan igår och ögat rengörs flera gånger om dagen. Allt var har vi förhoppningsvis fått ut, så nu håller vi tummarna för att hon bli bra igen! Det ser i alla fall mycket bättre ut nu idag!=)



Tror dock inte att hon kommer vara frisk nog till SM:et nästa helg, tanken var att hon skulle flytta till sitt nya hem då, men nu får hon stanna kvar här tills hon är helt frisk. Förhoppningsvis är hon bra och flyttklar till utställningen i Lilla edet i början av augusti.

Så ja, det var väl vad som hänt här hemma de senaste dygnen..... Burstädning idag har det varit annars, så nu sitter alla marsvinen och knaprar på torkade brännässlor, vitkål och paprika!

//Anna

Presentation


SMF 206 Starlight's är en liten marsvinsuppfödning av Self och English Crested i färgen Golden.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards