SMF 206 Starlight's blogg

Alla inlägg under mars 2008

Av Anna - 31 mars 2008 16:38

Idag är det vår/sommar väder här nere i skåne! Solen strålar för det mesta och det är nästan 15 grader varmt!=) Hoppas nu bara att detta håller i sig också, för det är så skönt när det börjar bli varmare ute.
Har varit en långpromenad med hundarna i skogen och nere på stranden, var ute i 1h och 45min! På vägen hem såg vi två stycken bruna små fjärilar, detta är väl endå ett tecken på att våren är här för att stanna?

Namis mage fortsätter att växa, på onsdag är det 4 veckor kvar till beräknad födsel, och idag väger hon 1240g!=) Stor flicka det, med massor av fina bebisar i magen.=P
Liza har också börjat öka lite i vikt, 1036g idag. Så håll tummarna för att hon blev dräktig den 20 mars!!!!
Är hon inte dräktig så har jag nu några funderingar kring vem den näste blir till att fösöka få henne dräktig i juli, hihi....=P

//Anna

Av Anna - 30 mars 2008 19:56

Mina marsvin blev otroligt glada nu för ett litet tag, då matte till deras stora förvåning stått och gjort ett stort lass med kligröt till dem!=D
De verkligen kastade sig över den!!!=P
Var väldigt länge sedan de fick det, 11 mars var senaste gången....

Dräktiga Nami tillsammans med sin syster Naomi och gammel tant Katie.=P


Min varckra lilla juvel Liza!=D Här tillsammans med Naomi.

//Anna

Av Anna - 30 mars 2008 13:10

Tudors ben har börjat se bättre ut nu!
Han har börjat stödja så smått på det, och nu är där motstånd i det också när man känner på det!!!=)
Så jag tror att han kommer bli helt återställd. Därför tog jag och satte mig och skrev en ny anmälan till utställningen i Kristianstad! Så nu är han också anmäld.=P

Annars inte så mycket som hänt här....

//Anna

Av Anna - 28 mars 2008 14:10

Som tur har jag inte skickat anmälan till Kristainstad än, men hade tänkt göra det nu. Får tyvärr ändra vilka som ska följa med, igen!
Så nu blir det dessa:


* SCH Guldpet Cavyheart's Olga, Eng. crested de. golden (ruby eyed), 50,5 mån. Deltar endast i pet.

* SV-07 SCH DKCH Guldpet Duettens Incredible Katie, Eng. crested de. golden, 44,5 mån. Deltar i både ras och pet.
* NMsvj-07 SCH Guldpet Starlight's Naomi, Satincrested pe. golden, 11 mån. Deltar i både ras och pet.

Så här har det fått bli, eftersom Tudor fortfarande är halt på sitt ben och jag vet inte om det kommer bli bra......=/
Ska ta honom till vetrinär om det inte blir mycket bättre snart. Det har av och till sett bättre ut, måndag-tisdag tyckte jag det var bättre, men igår var det sämre.=( Sen nu idag verkar det bättre, som om han fåt mer kraft i det.

Jacks tand tror jag absolut inte hinner växa ut och bli fin till utställningen, så han kan ju inte följa med heller.=( Annars hade han varit ett solklart val!

Så nu blev det då mitt äldsta marsvin som fick följa med!=) Tjockis Olga!=P
För att vara 50 månader, är hon super!! Hennes kropp är som en STOR tegelsten, och det säger nog vikten också på 1394g!!!=D Absolut inte fet, utan snarare helt perfekt.
Men eftersom hennes färg har förändrats helt, så blir det endast pet för henne.
Ska bli mycket skoj att ställa henne igen, sist hon tävlade var på SM:et förra året.

Idag har det varit burstädning till alla marsvinen och kloklippning!=)
Även genom koll efter ringorm, då några av de danska djuren troligen hade det med sig hem.=( Men inga tecken på det, inte hos Karolas marsvin iheller, så det ser ut som vi klarat oss! Puhh!
Skulle vara värsta mardrömmen att få in det, är ju så svårt att bli av med!=(

//Anna

Av Anna - 27 mars 2008 11:46

Här kommer en blid på Nami, och visst har hon faktiskt växt lite sedan den andra bilden (se 4 dagar sen)?=P


Hemsidan är också uppdaterad nu! www.starlights.webb.se


//Anna

Av Anna - 26 mars 2008 12:08

Idag är Ängelholm snötäckt!=) Så jag och hundarna har varit ute i trädgården och busat massor i snön!


Nästan hela gårdagen tillbringades i Ullared. Där jag, Sandra (Sweet Dream's), min mamma och min syster shopade loss på Gekås!=P För min del blev det en hel del kläder, handlade för totalt ca 1700kr.

Till marsvinen blev det också en del saker, helosan fotsalva, våtservetter, 4st fröstänger och sen köpte jag en påse med en lite fetare fröblandning. Fröblandningen ska de endast få som godis lite då och då, är ju absolut inget foder ett marsvin ska leva på! Men eftersom de tycker det är så gott med lite omväxling, så får man skämma bort dem med det ibland!=P
Hoppas de inte blir jätte överviktiga nu bara, hahaha!


För övrigt så hade jag tänkt uppdatera min hemsida idag, men jag orkar inte just nu, så jag får se om det blir lite senare idag.......=/
Namis mage fortsätter att växa så det knakar, tycker synd om henne när jag tänker på hur hon kommer se ut de 2 sista veckorna på dräktigheten!=( Idag väger hon 1210g!!!! och det är exakt halva dräktigheten kvar (d.v.s 5 veckor!).
Hennes mage har börjat få den hårda och fasta formen som bebismagar har, och den putar regällt utåt nu. Känner man på de små fosterna, så kan man känna små små rörelser!=)
Ååå nu blir jag så sugen på små marsvinsungar här i huset när jag sitter och skriver om det!!!!=)
Ska ta en bild på Nami imorgon, så ska ni få se hur mycket magen växt på bara 4 dagar!=O

Till utställningen i Kristianstad blir det Katie, Naomi och Tudor som får följa med!=)

//Anna

Av Anna - 24 mars 2008 13:57

Tänkte vara ute i god tid med anmälan till utställnigen i Kristianstad den 19/4, så jag har sutit och skrivit ihop den nu.
Tudor och Naomi är helt säkra att de ska med, men sen vet jag inte om jag ska ha med någon mer......
Hade ju först tänkt ta med Jack, eftersom han har kanon kropp! Men så är frågan om hans tand kommer hinna växa ut och bli bra....=/ och sen är han en mardröm att trimma, då han blir jätte stressad. Så för hans eget bästa är det kanske bäst att han stannar hemma.
Sen tänkte jag även på min vackra gamla crested hona Katie, som förmodligen skulle ha en större chans än Jack i en eventuell final....

Så som det ser ut nu så blir det dessa som följer med:

¤ SV-07 SCH DKCH Guldpet Duettens Incredible Katie, Eng. crested de. golden hona, 44,5 mån.
¤ Obsessions True Blue, Self de. golden (ruby eyed), 35 mån.

¤ SCH Guldpet Starlight's Naomi, Satincrested pe. golden, 11 mån.

Skickar nog anmälan imorgon eller på onsdag, så jag har lite tid på mig att ändra mig...=P
Men det blir nog dessa som följer och så får Jack nog följa med till utställningen i juni i Landskrona, om inte Liza skulle visa sig att inte vara dräktig då förstås, för då följer hon med istället.

//Anna

Av Anna - 23 mars 2008 17:26

På onsdag är det 5 veckor sedan Nami blev parad, vilket också innebär då att hon har halva sin dräktighet kvar. Redan nu tycker jag att man börjar kunna se form på magen, så troligen blir det nog en kull på 5 ungar (kanske 4). Men håller tummarna för att det kanske blir 3st stora istället!=P
Tycker så synd om honorna när kullarna blir stora, det blir även synd om ungarna eftersom kunkurensen om mat blir stor.
Vägde henne innan idag också, och då visade vågen 1168g, så hon har ökat 132g sedan parningen på henne.
Här kommer en bild på henne!


Det ska bli riktigt skoj med en kull nu, var ju jätte länge sedan sist (6/7 -07). Ska även bli riktigt intressant att se vad det är som döljer sig i denna fina honas mage!=) Har ju lite förhoppningar på en vis ras, färg och kön....=P Men det blir ju nästan aldrig som man tänkt sig, så jag tänker inte avslöja något, hihi....^^

Jack och Tudor rök ihop igår eftermiddag, vilket resulterade i att en fick en avslagen tand i överkäken och den andra blev aningen halt på ena bakbenet. Men han haltar inte något nu idag och kunde gå på det igår när man satte honom på golvet, så det var inte alls så farligt som jag först trodde.
Så nu får de bo ensamma, då de verkar vara deras önskan.....=/

//Anna

Presentation


SMF 206 Starlight's är en liten marsvinsuppfödning av Self och English Crested i färgen Golden.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards