SMF 206 Starlight's blogg

Alla inlägg under augusti 2007

Av Anna - 26 augusti 2007 16:37

Jag glömde ju skriva att mina små pojkar flyttade igår också=)

Raspberry Boy, satin pe. golden, flyttade till Ingela.
http://annebergsmarsvin.dinstudio.se/
Där han ska gå i avel med en söt satin hona ifrån Lages.

Blueberry Boy, self pe. golden, flyttade till Ewa (Polka Pig's).

//Anna

Av Anna - 26 augusti 2007 15:54

Ja, vad ska man säga om den....
Resultaten var jag helt klart nöjd med, men ibland så undrade jag HUR vissa marsvin fick så bra poäng som de fick....

Lokalen vi var i var inget att jubla över, liten var den, nästan inga stolar + att där var mögel på vissa väggar =(
Utställningen var nog en av de mest oorganiserade jag varit på.... Ett stort tack till Anja som hjälpte till massor, hade det inte varit för henne så hade vi nog inte kommit hem alls.

Men vi Sydvästare som var där uppe, hade en mycket trevlig dag i vår lilla hörna! =)

Resultaten då:
Katie, 1/1 89p & cert.
Bellona, 1/1 89p & cert + BIR.
Jack, 1/3 88p & cert + BIR-R.
Naomi, 1/1 88p & cert + BIR-R. I pet så fick hon silverkort och
slutade som BIS pet junior 2!

//Anna

Av Anna - 23 augusti 2007 22:33

Nu så har det blivit lite ändrade planer... Så nu ska jag istället åka upp med Helena, Annelee och Angelica till Jönköping.
TACK så jätte mycket för att jag får åka med er!!

Fick även ett mejl ifrån en som var intresserad av att köpa Raspberry Boy, så hon skulle kolla på honom på utställningen nu i helgen.

Idag har jag trimmat det alldra sista, och ingen blev badad då jag inte tyckte det behövdes.
Det var även burstädning idag =P

//Anna

Av Anna - 20 augusti 2007 22:47

Ja, det är precis så lång tid som det tog att trimma det lilla som växt ut på de marsvinen som ska med till Jönköping på lördag. Jag får ta och trimma lite på torsdag också, och sen tar jag det alldra sista på lördags morgonen när vi kommit fram.
På torsdag blir det även bad för de som behöver det.

Så nu när det var avklarat så fick marsvinen en stor portion grönsaker som bestod av vitkål och paprika.

Idag kom även bekräftelsen till utställningen. Det var rättså många crested och satin anmälda, men det ska nog kunna gå vägen ändå =)
Bellona var ensam satincrested, så jag hoppas på att hon får sig ett cert. På junior sidan så var det bara två stincrested, Naomi och Nami alltså, så de får tävla om BIR och BIR-R mor varandra. Som tur så har de inte samma färg, och kan därför bli certade båda två =)

//Anna

Av Anna - 18 augusti 2007 20:41

Idag så har jag då varit på utställningen som hölls i Hasslöv.
Det var en mycket trevlig utställning, som gav varierande resultat för mina marsvin. Men jag är helt klart nöjd med de jag fick.

Katie- I ras så fick hon fin fin kritik och slutade som BIR-R med ett cert. I petklassen så fick hon silverkort och vann sin klass och slutade till salut som BIS PET 6.
Bellona- Ställdes bara ut i ras. Där fick hon ett CK och blev 2/2 på 88p.
Jack- Ställdes också bara ut i ras. Han blev 2/2 på 89p med ett CK.
Naomi- Blev BIRj i ras och fick då ett cert. I petten så slutade hon som BIS PET junior 2.

Sen så hade jag även med två andra marsvin som är uppföda hos mig, Starlight's Look Like Prince Charming (satin pe. golden) och Starlight's Nami (satincrested d. golden), men som nu mera ägs av Karola.
Prince- Han ställdes i både ras och pet. I ras så fick han cert på 88p.
Nami- Ställdes också i både ras och pet. Hon fick fin kritik i ras och i pet så fick hon silverkort och slutade som BIS PET junior 4.

Starlight's Yogi, som ägs av Lova ställdes ut av henne. Han fick fin kritik i både ras och pet. I petten så blev han placerad som BIS PET junior 5.

Nu är det bara att ta nya tag och ladda om för Jönköpings utställningen nästa vecka.
Då ska följande marsvin med: Katie, Bellona, Jack, Naomi.

Det har även blivit bestämt nu i dagarna att Bellona ska flytta till en ny ägare. Hon ska flytta till Agneta som köpte Starlight's Summer Breeze (satincrested pe. golden honan i kull 8).
Jag har bestämt mig för att detta är det bästa för Bellona eftersom hon inte ska användas mer i avel av mig. Så hon kommer få det kanon bra där!

//Anna

Av Anna - 15 augusti 2007 16:40

Nu är det snart dags för utställningen i Laholm och sedan helgen efter utställning i Jönköping.
De marsvinen som ska följa med på dessa utställningar är:
- Katie, crested de. golden
- Bellona, satincrested de. golden
- Jack, satin pe. golden
- Naomi satincrested pe. golden

Jag hoppas verkligen att Bellona kommer att få cert nu på dessa två utställningarna, så hon blir Svensk CH.
Hon har ju tyvätt inte fått något cert sedan hon blev senior, mest pga. att hon har haft väldigt tunna skuldror. Men det har rättat till sig nu efter att hon fått en kull. Så nu har hon en stor och stadig kropp!!
Hon fick ju ck på SM, så det lovar ju för att det kan gå bra.

Katie och Jack ställer jag mest ut för att de ska samla poäng till årets. Jack ligger ju 2:a på satin listan, skiljer bara 50p, så jag vill ju att han ska få poäng och kanske kunna bli BIR-07.
Katie är bara så underbart fin för sin ålder, man kan inte tro att hon är över 3år. Det är verkligen skoj att kunna visa upp så gamla och fina marsvin som verkligen håller måttet!

Sen så Naomi blir det första utställningen för, jag har väl lite små förhoppningar att hon i alla fall ska kunna ta ett cert. Men mer vågar jag inte hoppas på.
Hon har färgat ur allt vad jag kan se, pch fått en så otroligt bra glans!! så de enda "felen" på henne är väl att hon har lite långt huvud och ev. lite öppet centrum i cresten.

Raspberry Boy kommer också att följa med till Laholm och även Jönköping, för att förhoppningsvis hitta ett nytt hem.
Ingen som vill ha en super snygg satin hane, som är helt under bra? Passar perfekt till utställning, men han har ett litet litet veck....

Jag har börjat trimma marsvinen för fullt nu. Men jag blev faktiskt lite chockad över hur lite det fans att plocka på Katie, tog nog mig bara 20 minuter att trimma henne (brukar ta mer än 1 timme i vanliga fall).
Men det är bara bra och absolut inget att klaga över =D Hon brukar kunna bli lite flammig annars, men det kommer hon nog inte att bli denna gången!

Så det ska bli mycket spännande att se vad de danska domarna tycker om mina marsvin på lördag!

//Anna

Av Anna - 9 augusti 2007 21:28

Idag så har det varit väldigt fint väder här, så fram mot eftermiddagen fick alla marsvinen komma ut och äta gräs.
Det var väldigt populärt. Det var även första gången för de små ungarna, så de fattade inte riktigt vad det gick ut på.

Sötis Liza på upptäcksfärd.


Naomi smyger i det "höga" gräset.


Vissa hade andra saker för sig :P (Raspberry Boy & Blueberry Boy)

//Anna

Av Anna - 2 augusti 2007 12:51

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev här sist, men inte har det hänt så mycket på den tiden....

Jag upptäckte i förra veckan att mina marsvin fått static, förmodligen har det kommit med hem ifrån SM utställningen.

Så idag blir det sebacil dopp för alla vuxna marsvin, och dermocan bad för Tinky och ungarna.
Jag har aldrig provat dermocan, så jag vet inte om det fungerar....
Någon som vet?

Jag har även varit och köpt en ny bur till Jack.
Har varit och tittat på just den burmodellen i några stycken djuraffärer, men så har de varit väldigt dyra, 600-800kr.
Men så i förra veckan hittade jag en på blocket, och fick köpa den för bara 250kr!!!
Så idag när det är burstädning, ska Jack få inviga sin nya bur. Bilder ifrån "inflyttnings festen" kommer sen!

Jag har även bestämt mig för att åka över på NM:et tillsammans med Helena (SMF 402 Imargos), som i år hålls i Danmark.
Marsvinen som får följa med blir Katie, Jack och Naomi.

Nästa utställning blir i Laholm, som även blir Naomis första utställning. Jag tror det kan gå riktigt bra för henne... Hon är i alla fall en mycket stor flicka, som väger 700g och är bara 11v!
Sen blir det Jönköping utställningen veckan efter.

Naomis blivande pojkvän är också bestämd, han heter Imargos Vile, crested de. golden, och ägs av Marita Magnusson (MaRo's).
Tack så jätte mycket för jag få låna snyggingen, tror det kommer bli en kanon kull!
De kommer sättas ihop i januari.

//Anna

Presentation


SMF 206 Starlight's är en liten marsvinsuppfödning av Self och English Crested i färgen Golden.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards