SMF 206 Starlight's blogg

Alla inlägg under april 2009

Av Anna - 27 april 2009 20:03

Nu när det är så varmt och fint väder ute blir det mycket gott till marsvinen. Ikväll har jag varit iväg och plockat en stor kasse med gräs, kirskål och maskrosor till dem!

I mitt trädgårdsland har nu även lite morotsblast börjat visa sig!=)


 

Av Anna - 26 april 2009 15:48

Så nu har marsvinen fått vara ute i ca en timme. Det var bara honorna som fick komma ut idag, så när jag satt in dem gick jag ut och plockade lite gräs till hanarna och lade in det i deras burar, vilket var mycket uppskattat!=)
Några bilder...


Hela flickgänget! (fast Julia ville inte vara med riktigt=P)


"Gräsklipparen" på framfart över gräsmattan.


De två nyblivna guldpettarna!=)


Sötaste Julia.


Hur många får det plats i ett hus?!
Liza insåg efter ett tag att fyra fullvuxna marsvin är en omöjlighet att få in där.=P (Olga, Katie och Julia befinner sig i huset)


Elektra mumsar i sig massor med gräs.

Sen har jag ju helt glömt bort att berätta hur det går för mitt lilla trädgårdsland med "marsvinsmat" i. Än så länge är det endast spenaten som visat sig, men jag hoppas snart även få se lite morötter och persilja där!

Av Anna - 26 april 2009 14:10

Idag är det verkligen sommar ute! Fast att det är riktigt mulet så är det 24 grader varmt ute, varmt i vinden när det väl fläktar lite och det doftar massor från alla blommor.
Klagar absolut inte på det, jag tycker det är så skönt att bara kunna vara ute i ett par shorts och ett linne på mig.=)

Funderar på att ta ut marsvinen så de får äta lite gräs...

Av Anna - 26 april 2009 07:44

Suck, passagens hemsidor går inte att uppdatera nu igen! Försökte flera gånger komma in på servern igår och även nu på morgonen, men det går inte. Eftersom jag var riktigt trött efter utställningen igår så orkade jag inte skriva här, utan tänkte att jag i alla fall kunde uppdatera min hemsida med resultaten och lite nya bilder på några av marsvinen. Var ju framför allt tvungen att fota Johnny och Lady när de var här hemma och vände på kvällen innan K kom och hämtade dem.

Utställningen var faktiskt riktigt rolig igår, lite stressigt var det kanske då mina marsvin på något sätt alltid lyckades stå i ras samtidigt som det skulle upp i pet. Men det löste sig jätte bra tackvare trevliga domare.=)

Resultaten då, tycker faktiskt inte jag kan vara annat än nöjd med dem! Framför allt med tanke på vilken kvalitet de flesta djuren hade igår och sen också eftersom det var så högt antal anmälningar.

Elektra: pet: 1/5 92p - Silverkort & BIS pet 8!
Julia: ras: 1/2 88p - Cert & BIR-R
         pet: 3/12 93p - Silverkort
Max: ras: 2/4 88p - CK
Matador: ras: 1/1 86p
              pet: 2/7 88p

Dessa resultaten resulterade i att jag inte hade mindre än hela två stycken guldpettar med mig hem och att Julia endast saknar ett cert för att bli Svensk Champion!=D
Nytillskottet Matador var tyvärr rätt så långsmal i kroppen efter flera veckors jagande av fina Grace, där av de låga poängen. Men nu ska han ladda om och framför allt äta upp sig lite till SM, så får vi hoppas på att det går bättre där.

Det var även andra Starlight's marsvin som visades igår.
Starlight's Sweet Valentine, som ställdes ut av sin matte G, fick silverkort och blev BIS pet junior 4! I ras så fick han 88p och ett CK!
Annat än nöjd kan man inte vara där tycker jag med tanke på att det är 2,5 månaders self hane under full utveckling. Ska bli trevligt att se hur fint han utvecklats till sydvästs dubbelutställning i juli!
Starlight's Lady Of The Snow, som ägs av K, vann sin klass på hela 13 pet juniorer och fick silverkort, i finalen sedan slutade hon som BIS pet junior 1 och fick med sig en fin korg med massa gott i!!!
I ras gick det också bra för denna super fina flicka, 88p Cert och BIRj-R.
Starlight's Nami, som också ägs av K, fick se sig slagen av Hs fina satincrested saffron hona. Men hon blev i alla fall BIR-R med cert, vilket är jätte bra det med.=)

Av Anna - 23 april 2009 15:53

Sådär ja, nu är alla marsvinen som ska med på helgens utställning HELT färdiga!
Det är massor med anmälningar, hela 127 seniorer, 88 juniorer och 94 pettar!!! Har väl kanske inga stora förhoppningar på några placeringar i någon BIS final, men blev väldigt nöjd med domarfördelningen i alla fall.=)

Imorgon blir det fullt upp här hemma ska baka tre stycken ananaspajer till utställningen på lördag, sedan ska jag på en anställnings intervju och på kvällen kommer sedan K hit med sina marsvin som jag ska ha med mig till utställningen.

Fullt upp med andra ord!;)

Av Anna - 22 april 2009 16:20

Har trimmat klart de marsvinen som ska ställas ut i ras på lördag, så nu är det endast bad och lite klo-, tass- och öronvård kvar. Fanns inte mycket att trimma på varken Julia eller Max, och K som lånat Matador till sin hona är snäll nog och trimmar honom till mig!=D
Kommer även ha med två marsvin och ställa åt K då hon tyvärr jobbar på lördag.


Har även bokat rum och mat till SM i juli nu, vi blir fyra stycken i bilen upp och det var inga problem att fixa så vi fick rum bredvid varandra.=)

Som det ser ut nu kommer jag ta med mig tre marsvin till SM:et, Johnny, Max och Matador. Bara hanar alltså, Julia är ju förhoppningsvis dräktig då och skulle heller aldrig ha någon chans mot Lady (Starlight's Lady Of The Snow). Sen de andra fyra tanterna känner jag nog inte skulle ha något att hämta där... Olga och Katie är ju dessutom pensionerade från utställningar.

Av Anna - 18 april 2009 17:55

Har redan idag skickat iväg och betalt anmälan till utställningen i Bäckebo den 16 maj. De som ska följa med är:

SCH Imargos Elektra - anmäld i PET.
Jerona's Golden Star -  anmäld till både RAS & PET.

Starlight's Pretty In Pink - anmäld i både RAS & PET. Ska även ställas i grupp med Starlight's Lady Of The Snow.

GP Polka Pig's Dark Knight Look - anmäld i RAS.

Av Anna - 18 april 2009 10:47

Kligröten igår var mycket populär och marsvinen slängde sig verkligen över den. Det blev inget gräsätande i trädgården igår, då det som sagt blåste lite för mycket och kallt ute. Så det fick bli gräs som jag plockat till dem istället senare på dagen, men de tyckte att det också var gott. De blev så mäta att de knappt åt något av sina kvällsgrönsaker!=P


Max äter kligröt.


Flickorna äter gräs.

Idag är det fortfarande jätte fint väder och riktigt varmt ute! Blåser knappt och jag blev nästan svettig när jag var ute med hundarna i morse fast att jag bara hade shorts och en långärmad tröja.=)
Ska jag börja med trimningen på de djuren som ska med till utställningen om en vecka, ska definitivt sitta ute i det fina vädret och göra det. Helt perfekt att bara kunna slänga allt hår på marken där man sitter och inte behöva samla det i något.=P

Har vägt marsvinen nu på morgonen, var lite mer än en månad sedan jag gjorde det sist.
Vikter idag (viktökning/minskning sedan 8/3 inom parantes):

Olga
, 5år, väger 1386g (+20g)
Katie, 4,5år, väger 1116g (-24g)
Elektra, 2,5år, väger 1270g (+76g)
Liza, 1,5år, väger 1236g (+12g)
Julia, 9mån, väger 1066g (+70g)
Max, 9mån, väger 1220g (+8g)

Liza är verkligen helt otroligt fin i kroppen och hade nog kunnat placera sig riktigt bar i både ras och pet, så håller hon sig kommer hon definitivt att synas på sydvästs dubbelutställning i juli och/eller sydvästs utställning i augusti. Känner tyvärr inte att jag har tid att ta med henne nu då jag har fem stycken som jag försöker ställa ut till champion och/eller guldpet just nu. Detta hoppas jag dock ska vara fixat till i alla fall efter sydvästs dubbelutställning i juli.=P Om inte så går ju i alla fall Julia med hane då.

Presentation


SMF 206 Starlight's är en liten marsvinsuppfödning av Self och English Crested i färgen Golden.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards