SMF 206 Starlight's blogg

Alla inlägg den 9 juni 2008

Av Anna - 9 juni 2008 16:29

Idag har marsvinen fått festat loss på vatten melon!=P
En riktig succé som marsvinen är lika glada för varje sommar.


//Anna

Av Anna - 9 juni 2008 00:10

Här kommer en lite mer utförligare rapport om hur det gått med Naomi.

Vissa vet ju redan att hon var dålig när jag fick hem henne, hade tappat ca 200g i vikt och allmänn tillståndet var också förändrat. Sen skuttade hon ju även konstigt med bakbenen, hade ont i kroppen när man kände på henne och låg mest och vilade sig.
Som jag sagt till vissa var så klart min första slutsats att hon börjat utveckla OD (osteodystrofi), och jag funderade på att ta bort henne dagarna precis när hon kommit hem... Men som jag skrev i mitt förra inlägg så fick hon några dagars intensivvård med extra kalk och c-vitamin + fortimel och "massor" med bladpersilja.

Nu kan jag faktiskt säga att Naomi mår mycket bättre och hon har blivit sig själv igen!=)
Hon går även normalt, har inte ont någonstanns och hon har ökat massor i vikt! Vägde nästan 1100g igår, så hon är inte jätte mager längre, men hon ska endå upp på runt 1200g som är hennes normal vikt.

Så ska jag vara ärlig så tror jag att det var c-vitamin hon drabbats av, då symptomen hon hade även stämde in på det.
Något annat som också tyder på det är att hon troligen är lättstressad (kastade ju en kull i februari efter att hon bytt bur), den nya miljön har säkert gjort henne stressad så hon inte ätit ordentligt.
För maten hon fått vet jag att det inte varit något fel på och hon har haft tillgång till c-vitamin dagligen.

Vet inte om hon är dräktig eller inte, kan i alla fall inte känna något i magen på henne. Dessutom var hon öppen den dagen som jag fick hem henne. Så frågan är om hon blivit dräktig....=/

Men men, det känns i alla fall jätte skönt att det inte var något allvarligare fel på min bebis som just nu sitter och mumsar i sig färskt gräs!=)

//Anna

Presentation


SMF 206 Starlight's är en liten marsvinsuppfödning av Self och English Crested i färgen Golden.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards