SMF 206 Starlight's blogg

Alla inlägg den 20 oktober 2007

Av Anna - 20 oktober 2007 21:03

Nu har bloggen fått sig en ny omröstning=)
Denna gången handlar den om vilken färg på ögonen man tycker är finast på ett marsvin som har färgen golden.

//Anna

Av Anna - 20 oktober 2007 13:35

Jag har inte skrivit här nu på några dagar, dels för att jag inte har haft något speciellt att skriva och dels för att jag har varit iväg.

Igår när jag kom hem från praktiken så hämtade min morfar mig nästan direkt. Detta eftersom vi inte har tv 4 sport i Ängelholm... och vem vill missa skånederbyt Rögle - Malmö när det går på tv?!
Så jag åkte hem till honom och såg på det=D Rögle vann med 3-2, för alla som är intresserade;)

Annars har det inte hänt så mycket här hemma... första sidan på min hemsida är uppdaterad med en fin skylt där det står "Happy Halloween", tänkte att jag kunde har lite halloween pixel i år med=P.

Satt och kollade på mina födda kullar på hemsidan, och kom fram till att av 38 ungar så är det bara 14 ungar som varit hanar=P
Alltså har jag fått nästan dubbelt så många honor som hanar. Kan ju säga att det är bara i en kull (kull 10) som det varit mer hanar än honor, i alla de andra kullarna har det antingen varit fler honor eller lika mycket av båda könen.

Har inte haft många ungar som dött iheller, 3st har varit dödfödda, alla dessa var i samma kull och dog pga. att de fastnade när mamman födde=(
Sen är det bara 3 ungar som dött efter att de blivit födda, 2 pga att de var jätte små och föddes i en stor kull på 5 ungar och en troligen pga någon form av klämskada som den fått i magen då den var sned i ryggen och inte kunde står upp när den föddes, även den ungen föddes i en kull på 5 ungar.

En sak som jag själv har märkt är att både honan och ungarna mår bättre av att få mycket kraft foder under dräktigheten.
Förr så hörde man alltid att man inte skulle ge alls mycket kraftfoder till honor som var dräktiga, men jag tycker ju mina senaste kullar (kull 8-10) talar för sig själv.
Sen jag började ge mycket kraft foder till mina dräktiga honor så har inte en enda unge dött och alla ungarna har vägt över 90g. Honan har dessutom återhämtat sig mycket snabbare och inte sett ut som ett benrangel efter förlossningen.

Sen kan det säkert verka konstigt att jag inte haft fler än 10 kullar under 8 år som registrerad uppfödare. Men detta kan lätt förklaras genom att jag håller uppfödningen på en liten nivå, just för att ha tid med alla marsvin så att de får den tid de verkligen behöver.

Sen så tar jag inte "onödiga kullar", vilket jag tycker vissa uppfödare ibland gör, och får massa ungar som de sedan inte kan få sålt. Dessa "överblivna" ungar hamnar sen i djuraffärer eller säljs för 75 kronor (om inte mindre). Hur lätt är det då att höja marsvinen status?!
Något mer som jag anser är "onödiga kullar" är när man para sin hona bara för att man "kan vilja ha ungar efter henne i framtiden". Då tar man nästan vilken hane som helst, och har ingen tanke alls med kullen.

Själv så tänker jag alltid att jag ska behålla någon unge ifrån de kullarna jag sätter ihop. Varför parar man annars liksom? för att få pengar eller söta ungar? Eller är det så att man hoppas på att det kan koma fram ett kalas snyggt marsvin ifrån två "dåliga"?
Jag anser ju att man para sin hona för att man ska komma framåt med sin uppfödning, vilket innebär att man själv ska behålla någon/några ungar i kullen. Man ska inte ta de där "onödiga kullarna" och massproducera! För då blir det massor av marsvin som inte har något hem och marsvinens status kommer absolut inte att höjas!

Jag tar inte så många kullar på mina honor iheller, 1-3 kullar tycker jag är lagom. Enda anledningen till att jag skulle ta fler, är om det är en hona som verkligen ger helt kanon fina ungar.
Men jag tror endå inte att jag skulle ta fler än 3 för det, för inte vill jag sitta med fler än 3 avkommor efter samma hona?
Utan då räcker det ju med någon kull och sen har man fått det man vill av honan, och då kan man låta henne pensioneras, då det innebär stora risker med att para sitt marsvin.
Tar man mer kullar på sin fina hona och inte ska behålla någon, så är man ju tillbaka på dessa "onödiga kullar", men visst dessa ungarna kanske man får sålt till andra uppfödare. Men då sponsrar man ju dem hela tiden bara, inte sin egna avel, det är ju endå det man vill att ens egen avel ska gå framåt!

Så långt inlägg detta blev nu....=P

//Anna

Presentation


SMF 206 Starlight's är en liten marsvinsuppfödning av Self och English Crested i färgen Golden.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards