SMF 206 Starlight's blogg

Alla inlägg den 7 februari 2009

Av Anna - 7 februari 2009 13:39

Elektra har börjat öppna sig så smått, men en vecka till går hon säkert. De andra kullarna har hon fått på dag 70 och jag tror inte denna dräktigheten blir ett undantag med tanke på att det även är få bebisar. Jag börja nu även bli mer och mer övertygad att det endast blir en unge, för jag kan verkligen inte känna något på högersidan nu längre. Har väl känt tarmarna eller något innan...
Har vägt alla marsvinen idag och Elektra vägde 1466g, så hon har då ökat 246g sedan parningen. När jag går efter vikten på mina dräktiga honor brukar jag oftast räkna ca 100g/unge + mellan 100-200g efterbörd. Detta har faktiskt stämt i de flesta fallen, dock inte på Naomi som fick 6st där jag trodde det skulle bli 4st, men de ungarna var inte speciellt stora heller när de sedan föddes.
Men på Elektra skulle viktökningen mycket väl kunna stämma med att det blir en större unge runt 150g + då ca 100g efterbörd. Det är verkligen tur att jag tagit bort allt kraftfodert för henne, även om jag vet flera födslar av så stora ungar som gått jätte bra. Men det borde ändå vara en stor belastning för honan att trycka ut en sådan klump jämfört med en unge på 100g.

I morse vaknade jag vid kvart i åtta när min syster kom hem från sitt jobb. Vid halv nio gick jag sedan upp och sedan vid nio åkte jag och mamma ner till stranden med hundarna. Gick där ca en timme och det var nästan helt vindstilla, så det var verkligen en skön morgonpromenad.
Men när jag sedan kom hem blev jag plötsligt svin trött, lade mig i sängen och somnade nästan direkt. Vid ett vaknade jag sedan igen och kände mig nästan lite febrig, men nu efter att ha varit uppe ett tag mår jag bra igen. Hoppas bara det inte är något på gång, men med min otur slår det ju aldrig fel att man blir sjuk till loven... Har ju sportlov vecka 8.
Ska inte göra så mycket mer idag utan hade tänkt städa rummet och sedan lägga mig i sängen igen och se på hockeyn vid 15.30

Tillbaka till marsvinen igen, så har det blivit ändringar i utställningskalendern. Det blir inte längre Lessebo den 4 april, då K fick förhinder och kan varken åka dit eller Landskrona den 14 mars längre. Men hennes djur kommer iaf med mig till Landskorna.
Sen ska jag nu även skicka Julia och Max upp till Kallhäll 21 mars med H & A. Tack så jätte mycket för ni tar med och visar dem!!!=D De kommer att visas i både ras och pet. I samband med denna utställningen kommer även Starlight's Soft As Snow följa med upp och flytta hem till C.
De andra två från Mystifieds kull flyttar om en vecka respektive två veckor. Det är den lille crested hanen First Snow som kommer få stanna kvar en vecka länge. Eftersom han blivit handmatad så har han halkat lite efter sina syskon i vikten, men vägde ändå hela 232g igår. Vilket är ca 50g mindre än sina kullsyskon.
Honan Lady of the Snow som K behåller som faktiskt var minst när de föddes är nu störst och väger nästan 300g. Lady kommer jag ha med mig och visa i Landskrona, även om hon bara kommer vara precis två månader och kanske inte ha något speciellt att hämta än, men det blir en nyttig erfarenhet för henne. Så kanske hon står stilla och fint när hon sedan blir äldre och har mer att hämta. För oj vad snygg hon kommer bli!;)
Jag håller tummarna för att Elektra ska trycka ut något liknande, även om det inte kommer vara PE.

Nu börjar detta bli långt, hoppas ni orkade läsa allt!
Fortsatt rapport om Elektra följer...

Presentation


SMF 206 Starlight's är en liten marsvinsuppfödning av Self och English Crested i färgen Golden.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards