SMF 206 Starlight's blogg

Alla inlägg under april 2008

Av Anna - 6 april 2008 10:08

Då brunstar Liza idag, går och vaggar på rumpan och är i full gång med att uppvakta sina burkompisar, så det blir inga bebbisar på ett bra tag efter henne...=(
Antingen kommer jag att sätta henne igen då efter utställningen den 19/7 eller ev. så väntar jag till efter Nordiska..... hur jag gör bror helt på hur hennes kondition är efter SM:et.

Men det känns i alla fall skoj att det blir en kull nu i april!=)
Och sen blir det då två till till hösten, tycker det känns helt lagom med tre kullar på ett år.=)

Har uppdaterat på min hemsida i dag med.... www.starlights.webb.se

//Anna

Av Anna - 5 april 2008 11:38

Nami har börjat öka snabbt i vikt nu, idag visade vågen 1330g, så hon har öka ca 100g på bara 5 dagar!=S Magen börjar få riktigt stor form nu, och man kan tydligt se att det troligtvis är ojämnt antal ungar. Har ju sagt 5 ungar hela tiden, så den gissningen håller jag kvar vid.=P

Har behållt alla anteckningar från mina senaste kullar, så jag satt och jämnförde Namis viktökning med hur mycket de andra honorna ökat vid denna tiden..... Nami hade ökat 230g i onsdags när hon gått 6v på dräktigheten.
* I kull 7 blev det 5 ungar (58-98g), vid 6v hade Tinky ökat 192g.
* I kull 8 blev det 2 ungar (112-140g), vid 6v hade Tinky ökat 170g.
* I kull 9 blev det 4 ungar (100-126g), vid 6v hade Bellona ökat 142g.
* I kull 10 blev det 3 ungar (94-112g), vid 6v hade Tinky ökat 154g.

Så utav detta förstår man verkligen att hon är större än vad honorna varit vid samma tid i tidigare kullar.=S
Hoppas verkligen inte att det blir en kull på mer än 5 ungar....=/ Jag som ville ha en kull på bara 3 ungar, det är helt lagom för båda mamma och ungar.

Detta är väl en stor nackdel med just golden, att de ska få så många ungar, speciellt i första kullen. Jag upplever det i alla fall som att det är mycket sällan att goldens får mindre än 4 ungar i deras första kull (3 i vissa fall).
Mindre än 3 i en första kull på en golden, är nog väldigt ovanligt....

Lizas vikt är oförändrad, hon ligger på en stadig vikt lite över kilot..... borde kunna känna ungar i henne om ca 2 veckor, om där är några vill säga.

Igår när det var burstädning, så lät jag Tudor springa lite på golvet så jag kunde om han kunde gå normalt. Det gjorde han, men sen när han kom in i buren så haltade han lite...=/ Ger fortfarande batrim och det har ju blivit bättre, så han är nog bra snart igen...=)

//Anna

Av Anna - 3 april 2008 15:47

Eftersom jag haft en omröstning de senaste gångerna jag haft en hona dräktig, så måste jag ju även ha en nu om Nami!
Så hur många ungar tror du det blir?

Tudor börjar faktiskt se bättre ut i benet, även om han haltar lite fortfarande så belastar han det mer nu än innan!=)

//Anna

Av Anna - 2 april 2008 18:10

Idag är det bara fyra veckor kvar till Nami är beräknad att föda!=) Hon är stor och rund om sin mage, och större ska den bli! Mycket större!=P
Idag visade vågen 1266g.


//Anna

Presentation


SMF 206 Starlight's är en liten marsvinsuppfödning av Self och English Crested i färgen Golden.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards