SMF 206 Starlight's blogg

Alla inlägg under april 2008

Av Anna - 20 april 2008 17:26

Igår i bilen till utställningen sa Karola att hon köpt billig bladpersilja på Maxi i Ängelholm, snacka om att jag slängde mig på telefonen och ringde hem till mamma som skulle iväg och handla senare på dagen!
När de var där igår var där bara lite kvar som hon självklart tog. Sen idag var hon och handlade igen och då hade de ny, så idag blev det en regäll bunt!=) Perfekt nu när jag har en högdräktig hona.
Priset då, 29.95kr/kg, mycket billigare än all svindyr paprika som kostar minst 36kr/kg!!!
Persilja är ju dessutom mycket nyttigare och behövs inte ges i stora mängder, så mina marsvin lever just nu på det!=P

Synd bara att Naomi inte får vara med på festen....=/ Men när hon kommer hem så ska jag köpa något riktigt gott till henne för hennes fantastiska insats igår!=D

//Anna

Av Anna - 19 april 2008 20:03

Idag har det då varit utställning i Kristianstad. Verkligen roligt att komma iväg på en utställning, har ju inte varit någon här nere sedan den i mitten av februari.
Resultaten då... ja, man kan väl inget annat än vara stört nöjd med vad Naomi lyckades åstakomma!!! BIS pet 1, BIS 8 + silverkort, cert, BIR.

Efter att Naomi blivit BIS pet 1 och sedan utställd i ras på 90p, så blev jag väldigt fundersam om jag verkligen inte ska para ett sådant bra marsvin.
För att vara satincrested och ha den pälsen som hon har är nog ganska ovanligt, inte en enda antydan till kjol, sidewiskers eller annat pälsriktningsfel (vilket jag tyvärr tycker förekommer ganska vanligt på satin/satincrested, speciellt kjol). Hennes färg är också kanon, så jag måste ju bara avla på denna hona känner jag nu!!!=) När hon sedan då blev BIS 8 också, så var det ju inget snack om saken! Hon ska paras!=P
Hennes huvud är ju det jag inte gillar, lite smalt och snipigt. Men det kanske också förklarar valet av hane till henne då också....=P Det blir Starlight's Blueberry Boy, self pe.golden, som är hel bror till Liza. Denna hane kommer kompensera Naomis fel så jäkla bra!
Detta blir även min första Starlight's + Starlight's parning!!!!!=D
Har tyvärr bara en bild på honom som liten.... men ni kan ju själva föreställa er hur söt han fortfarande är!;)


Kändes faktikst lite tråkit att skicka iväg henne efter att hon varit så duktig... men jag vet att hon kommer ha det jätte bra nu några veckor framöver!=)

Övriga resultat då....
Olga - pet: 1/1 91p + silverkort.
Katie - ras: 2/2 89p + CK pet: 1/2 91p + silverkort.
Tudor - ras: 2/3 88p + CK pet: 4/4 89p.

Nästa utställning för mig blir Landskrona den 14 juni. Då kommer det förmodligen endast att bli 1-2 marsvin som följer med.... Har ju inte direkt något mer att ställa!=/

Tror faktiskt inte att Liza är dräktig... hon hade gått ner idag...=/ Men men får se om några veckor, då man tydligt borde känna några ungar!=P

//Anna

Av Anna - 18 april 2008 16:46

Var iväg till doktorn igår, eftersom jag varit mer eller mindre "förkyld" nu sedan jag var sjuk i oktober....=/
Har nu fått medicin till mina selmhinnor, eftersom det är de som krånglar, och idag är jag mycket bättre. Känner mig faktiskt riktigt bra nu (efter att ha hostat upp selmklumpar hela natten=S).
Troligen är det något jag är överkänslig/allergisk mot, men vad det är lär jag aldrig få reda på eftersom allergitesterna inte visar något. Kankse är det tur.... för jag vet inte vad jag hade gjort om det visade sig vara något av marsvin/hund!

Har nu blivit klar med de fyra marsvin som ska med imorgon, de är ny badade, trimmade, har klippta klor och rena öron nu.=P
Så nu är det bara till att hålla tummarna för att det går bra imorgon!!!!=D
Har tyvärr bara med mig ett enda Starlight's djur denna utställning, men det ska nog bli bättre med det sen när Nami och Liza fått sina kullar.

Ja, till Liza då...=S
Nu är jag jätte osäker på vad Liza är!!=O Blir tokig, är hon dräktig eller inte?!
Idag när jag städade burarna så tyckte jag att hennes mage såg lite rundare ut, och satte henne på vågen... 1064g visade den. Hon har alltså ökat 68g sedan den 20/3 då jag har den sista parningen på henne med Tudor.
När Nami var i samma vecka som Liza i sådana fall är, hade hon ökat 96g.... och hon har ju 4-5 ungar i sin mage.

Själv tycker jag inte att 70g fett/muskler borde göra sådan skildnad så att jag skulle reagera...=/
Men då innebär det också att hon inte kunde ha brunstat den 6/4 som jag trodde.
Ja,ja det blir väl till att fortsätta att vänta och hålla tummarna för att där är smått i magen på henne!=)

//Anna

Av Anna - 16 april 2008 21:52

Så nu har man då avverkat 1,5 timmes marsvins trimning framför Tv:n!=P
Tudor får följa med. Hade han ute och kollade igenom honom, och hans päls var kort och bra. Han var faktiskt den som gick snabbast att trimma.
Naomi var helt klart den som tog längst tid, då hon inte ville sitta stilla så många sekunder åt gången... Gamla tant Katie bara satt där och undrade nog varför hon blir avdammad.=P

//Anna

Av Anna - 16 april 2008 09:10

Sitter här med en jävla förkylning, vilket gjort att jag inte har kommit igång med trimmandet av marsvinen inför utställningen som är på lördag!=( Men jag får väl ta tag i det idag, och sen trimma det sista imorgon och sen blir det finputsning och bad på fredag kväll....
Vet inte om jag kommer ta med Tudor, har nog inte den ork som krävs för att trimma 3st marsvin på 2 dagar.....=/ Han är i alla fall helt bra i sitt ben. Men sen känns det å andra sidan surt att slänga 80kr rätt ut i luften. Så ja, jag får se hur jag gör, troligtvis har han nog ingen chans i ras endå (känns lite tunn i kroppen).... och då blir det utkastad tid, som jag hade kunnat lägga på Katie och Naomi. Ahhh vet inte hur jag ska göra!!!=S

Idag är det i alla fall exakt 2v kvar tills Nami gått 70 dygn sedan parningen.... så 11-14 dagar har hon kvar innan hon är beräknad att födda.
Nästan alla mina honor har fött på dygn 68, så den 28 tror jag att det blir smått gär hemma!=) Är nästan helt 100% säker på att det är 5 ungar, hon är nämnligen ojämn om magen som är större på den högra sidan.
Idag väger hon 1436g, så hon har totalt ökat exakt 400g sedan dagen hon blev parad. Även vikten tycker jag tyder på att det kan vara 5 ungar, brukar räkna att varje unge väger ca 100g och sen mellan 100-200g för modorkakor m.m + att honan eventuellt kan ha gått ner något i vikt. Med 2v veckor kvar av dräktigheten då, så stämmer ju detta, för hon kommer ju att öka massor nu.

Här kommmer i alla fall en bild på bebismagen, som det nu är fullt liv i om dagarna!


//Anna

Av Anna - 13 april 2008 10:43

..... kommer det inte hända så jätte mycket, blir lite övningskörning med pappa nu på morgonen och sen ska jag iväg och jobba lite.
Ikväll blir det sen hårfärgning, ska bli blondin igen!;P

//Anna

Av Anna - 12 april 2008 17:52

Var länge sedan här skrevs något nu.... men jag har verkligen haft massor med saker att göra, så det har inte funnits tid innan...=P
Sen i torsdags har det varit hysteri i hela Ängelholm, alla kanske inte vet varför men många borde nog göra det.^^ Säger bara Elitserien here we come!!!!!!

Ja i torsdags var det då som sagt sista matchen i Ängelholms ishall för den här säsongen (även i hallen för den delen, blir ju ny till hösten!!!).
Rögle vann med 3-2 mot Mora och gick där med upp i elitserien, eftersom Malmö spelade oavgjort mot Leksand med 4-4.
Så ja sen har det varit hockey hysteri i hela stan..... lär nog fortsätta några dagar till. Detta är verkligen stort!!

Igår var det lång skoldag och eftersom torsdagen blev lååång, så deckade jag rättså tidigt i sängen.

Idag var det hyllning av alla spelarna på balkongen på stadsbiblioteket, det kunde man ju absolut inte missa!=P
Efteråt bar det av till Mölle där de flesta spelarna befann sig och signerade. Fick en hel tröja signerad + en löpsedel, som de delat ut i stan.

Mellan hyllningen i stan och Mölle så hann jag faktiskt städa alla burarna till marsvinen, var nog rekord denna gången..... 30min!;)

Annars är allt bra här hemma med alla djur. Nami sär stor och rund om sin mage och nu är det endast 18 dagar kvar till beräknad födsel.

Till sist en bild.....

...... på mig, min kompis Johanna och spelarna Mikael Gath och Jakob Johansson.;)

Och Johanna med en FIN löpsedel!=)


//Anna

Av Anna - 9 april 2008 17:50

Idag är Nami på dräktighetsdag 49, så nu återstår det ca 21 dagar kvar av hela dräktigheten. Nu börjar även oron för att något ska gå snett, det är ju nu de kritiska veckorna på dräktigheten börjar. Om något går fel, så är det oftast under de tre sista....
Hennes magen växer massor och är ritkigt stor nu, även små sparkar går att känna i den!=) Vikten idag är 1378g. Hennes totala viktökning sedan hon blev parad är nu 342g!!!


//Anna

Presentation


SMF 206 Starlight's är en liten marsvinsuppfödning av Self och English Crested i färgen Golden.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards