SMF 206 Starlight's blogg

Alla inlägg under oktober 2009

Av Anna - 6 oktober 2009 20:04

Så nu har hemsidan fått sig en liten uppdatering, har ändrat lite på layouten. :)

Kolla själv in på www.starlights.webb.se.

  

Av Anna - 6 oktober 2009 11:20

Idag var det dags för burstädning och när burarna ändå skulle städas passade jag på att flytta om i burarna. Det var nya kärleksparet Max och Lady som fick flytta in i den stora golvburen och då fick tanterna Katie och Elektra flytta upp i en av gallerburarna. Tänkte att Max och Lady nog skulle uppskatta att få stor plats att röra sig på och eftersom tanterna ändå bara mest ligger och sover om dagarna spelar det ingen roll om de får bo i en gallerbur i 5-6 veckor.


Passade även på att ta en bild på det söta kärleksparet! Angående storleksskillnaden på dem så är det inte Lady som är liten, för hon väger precis kilot, utan det är Max som är stor. Vet inte riktigt vad han väger eftersom jag inte vägt honom på ett tag, men skulle tro att han väger runt 1300g.



SCH GP Starlight's Lady Of The Snow och SCH GP Polka Pig's Dark Knight Look.

Av Anna - 3 oktober 2009 20:38

Usch Julias död har verkligen tagit hårt på mig, från det att hon dog på torsdagkvällen och hela fredagen kände jag mig helt knäckt. Funderade på att stanna hemma från utställningen idag, men bestämde mig för att åka ändå... Men usch jag hade verkligen gråten i halsen när någon frågade om det eller hur jag mådde. Men samtidigt kändes det skönt att träffa alla sina vänner igen och veta att de bryr sig.Glad

Vet faktiskt inte riktigt vad det var som Julia dog av. På förmiddagen var hon hyfsat pigg iallafall och åt lite, men efter att vi varit hos veterinären med hundarna på eftermiddagen hittade jag Julia halvdöd i buren och alldeles kall. Hennes mage var även svullen och hård, kanske hade hon drabbats av en inre blödning av något slag? Iallafall så tog jag ut henne i en handduk och så fick hon ligga hos mig på en varm vetekudde, 45min efter det somnade hon in i min famn.


Utställning idag ja, lite glädje i all sorg iallafall. Det gick bra för Max som tog hem både ett CK och ett silverkort. Sedan till det som jag kände var roligast idag, det var att Eng. Crested PE Golden honan Starlight's Lady Of The Snow tog sitt andra seniorcert (har två juniorcert) så nu kan hon titulera sig som både Svensk Champion och Guldpet! Hon blev även BIR och i BIS-finalen placerade hon sig som BIS 10!!!

Denna honan har nu även satts ihop med Max, så förhoppningsvis kommer det en kull efter dem i december.


Här kommer en dagsfärsk bild på den nya championen SCH GP Starlight's Lady Of The Snow.
  

Av Anna - 1 oktober 2009 19:08

För lite mer än en timme sedan somnade Julia in i mina armar. Gråter

  

1

Av Anna - 1 oktober 2009 11:48

I morse bestämde sig Julia för att det var dags att föda sina ungar, sju dagar för tidigt. Efter att jag matat henne vid kl. 6 och sedan gått ner för att göra vid mig för skolan, gick jag sedan upp igen för att kolla till henne lite innan halv sju och då hade värkarna satt igång. Kastade så klart allt jag höll på med och det blev ingen skola heller som ni kanske förstår. Sedan slängde jag mig på telefonen och fick hit S som hjälpte till att assistera, tack snälla för att du ställde upp!!

Eftersom hon endast var på dag 63 och inte öppnat sig tillräckligt mycket fick vi hjälpa till att få ut första ungen. Ändå hade hon då öppnat sig massor sedan igår och precis innan mamma gick till jobbet kommer jag ihåg att jag sa att dessa ungarna kommer komma innan helgen är slut. Sedan kom det två ungar ut och den fjärde var sedan felvänd, så den fick vi också hjälpa henne ut med. Därefter följde det två ungar till.

Det var alltså hela 6st ungar och alla var dödfödda, trotts återupplivningsförsök var det ingen som klarade sig. Ungarna var iallafall väldigt jämna i vikt men mycket små, mellan 51-57g, och det var 4st hanar och 2st honor. Fyra stycken var crested, var av en hade rätt så mycket vitt i cresten.


Till det positiva med detta då, det är att Julia mår förvånansvärt bra! Hon har bara tappat 100g jämfört med vad hon vägde innan hon sattes med hane. Hon är hyfsat pigg och har ätit lite. Så det känns iallafall som chanserna för att hon ska klara sig är goda, vilket är det absolut viktigaste!!!


Nu ska jag gå upp och se till henne igen och ge henne lite fortimel. Sedan ska jag bada av Max som ska på utställning i helgen och därefter ska jag ta mig ett varmt bad och försöka varva ner lite.

Presentation


SMF 206 Starlight's är en liten marsvinsuppfödning av Self och English Crested i färgen Golden.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards